
Οι πόλεις των 15 λεπτών είναι ένα μοντέλο πολεοδομικού σχεδιασμού όπου οι καθημερινές ανάγκες των κατοίκων, όπως εργασία,
αγορές,
εκπαίδευση,
υγεία και αναψυχή, είναι προσβάσιμες μέσα σε 15 λεπτά περπατώντας ή με ποδήλατο.
Στόχος είναι η μείωση της χρήσης αυτοκινήτων (μειώνοντας την εξάρτηση από το αυτοκίνητο)
η προώθηση της βιώσιμης μετακίνησης,
η βελτίωση της υγείας και η ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής, ενώ η αντίστοιχη ιδέα συζητείται και στην Ελλάδα, με το Παρίσι να αποτελεί ένα από τα πρώτα παραδείγματα εφαρμογής.
Είναι εφικτές οι πόλεις των 15 λεπτών;
Οι πόλεις των 15 λεπτών είναι εφικτές ως έννοια πολεοδομικού σχεδιασμού, ειδικά σε νέες αστικές αναπτύξεις όπως το Ελληνικό, αλλά η πλήρης εφαρμογή τους σε υπάρχουσες,
ιστορικά διαμορφωμένες πόλεις όπως η Αθήνα, είναι δύσκολη και απαιτεί σημαντική χωροταξική καθοδήγηση και αλλαγές.
Πόλεις όπως η Θεσσαλονίκη έχουν δείξει ότι κάποιες συνοικίες μπορούν να επιτύχουν αυτό το μοντέλο, αλλά όχι σε όλες τις περιοχές.
Εφικτότητα σε υπάρχουσες πόλεις:
Δύσκολη εφαρμογή: Σε πόλεις με μακρά ιστορία, όπως η Αθήνα, όπου η ανάπτυξη είναι αποτέλεσμα της ιστορίας και της μορφολογίας, η πλήρης εφαρμογή του μοντέλου είναι πολύ δύσκολη, αν όχι αδύνατη.
Σταδιακή εφαρμογή: Σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να εφαρμοστεί σε μεμονωμένες συνοικίες ή να γίνει προσπάθεια να υιοθετηθούν κάποιες αρχές του σε επίπεδο πόλης.
Παράδειγμα Θεσσαλονίκης: Σε περιοχές όπως το κέντρο της Θεσσαλονίκης και η Καλαμαριά, οι κάτοικοι μπορούν να εξυπηρετηθούν σε 15 λεπτά με τα πόδια, ενώ σε άλλες περιοχές (Πανόραμα, Θέρμη) η πρόσβαση είναι δυσκολότερη.
Εφικτότητα σε νέες αναπτύξεις:
Εφικτό παράδειγμα: Το έργο ανάπλασης του Ελληνικού φιλοδοξεί να δημιουργήσει την πρώτη «πόλη των 15 λεπτών» στην Ελλάδα, σχεδιάζοντας την εκ του μηδενός για να πληροί αυτές τις προδιαγραφές.
Σχεδιασμός: Σε νέες πόλεις ή αναπτύξεις, ο σχεδιασμός μπορεί να γίνει με βάση τις αρχές της πόλης των 15 λεπτών από την αρχή.
Οφέλη και προκλήσεις:
Πλεονεκτήματα: Αυξημένη βιωσιμότητα, καλύτερη ποιότητα ζωής, περισσότερος χώρος για πράσινο και πεζούς, και λιγότερη εξάρτηση από τα αυτοκίνητα.
Προκλήσεις: Κίνδυνος κοινωνικού αποκλεισμού αν οι κατοίκοι απομονωθούν στις γειτονιές τους και η δυσκολία προσαρμογής των υφιστάμενων αστικών υποδομών.
Βασικές αρχές και στόχοι
Προσβασιμότητα:
Όλες οι καθημερινές δραστηριότητες και υπηρεσίες είναι προσβάσιμες σε κοντινή απόσταση από το σπίτι.
Βιώσιμη κινητικότητα:
Προώθηση περπατήματος, ποδηλάτου και μέσων μαζικής μεταφοράς, μειώνοντας την εξάρτηση από τα αυτοκίνητα.
Περιβάλλον:
Μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, βελτίωση της ποιότητας του αέρα και αύξηση των χώρων πρασίνου.
Κοινωνική συνοχή:
Δημιουργία γειτονιών που ενισχύουν τις κοινωνικές σχέσεις και την αλληλεπίδραση μεταξύ των κατοίκων.
Τοπική οικονομία:
Στήριξη των τοπικών επιχειρήσεων και δημιουργία θέσεων εργασίας.
Πώς λειτουργεί
Χωροταξικός σχεδιασμός:
Η πόλη σχεδιάζεται έτσι ώστε να καλύπτει τις ανάγκες των κατοίκων εντός μικρών, λειτουργικών γειτονιών.
Δύσκολη εφαρμογή: Σε πόλεις με μακρά ιστορία, όπως η Αθήνα, όπου η ανάπτυξη είναι αποτέλεσμα της ιστορίας και της μορφολογίας, η πλήρης εφαρμογή του μοντέλου είναι πολύ δύσκολη, αν όχι αδύνατη.
Σταδιακή εφαρμογή: Σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να εφαρμοστεί σε μεμονωμένες συνοικίες ή να γίνει προσπάθεια να υιοθετηθούν κάποιες αρχές του σε επίπεδο πόλης.
Παράδειγμα Θεσσαλονίκης: Σε περιοχές όπως το κέντρο της Θεσσαλονίκης και η Καλαμαριά, οι κάτοικοι μπορούν να εξυπηρετηθούν σε 15 λεπτά με τα πόδια, ενώ σε άλλες περιοχές (Πανόραμα, Θέρμη) η πρόσβαση είναι δυσκολότερη.
Εφικτότητα σε νέες αναπτύξεις:
Εφικτό παράδειγμα: Το έργο ανάπλασης του Ελληνικού φιλοδοξεί να δημιουργήσει την πρώτη «πόλη των 15 λεπτών» στην Ελλάδα, σχεδιάζοντας την εκ του μηδενός για να πληροί αυτές τις προδιαγραφές.
Σχεδιασμός: Σε νέες πόλεις ή αναπτύξεις, ο σχεδιασμός μπορεί να γίνει με βάση τις αρχές της πόλης των 15 λεπτών από την αρχή.
Οφέλη και προκλήσεις:
Πλεονεκτήματα: Αυξημένη βιωσιμότητα, καλύτερη ποιότητα ζωής, περισσότερος χώρος για πράσινο και πεζούς, και λιγότερη εξάρτηση από τα αυτοκίνητα.
Προκλήσεις: Κίνδυνος κοινωνικού αποκλεισμού αν οι κατοίκοι απομονωθούν στις γειτονιές τους και η δυσκολία προσαρμογής των υφιστάμενων αστικών υποδομών.
Βασικές αρχές και στόχοι
Προσβασιμότητα:
Όλες οι καθημερινές δραστηριότητες και υπηρεσίες είναι προσβάσιμες σε κοντινή απόσταση από το σπίτι.
Βιώσιμη κινητικότητα:
Προώθηση περπατήματος, ποδηλάτου και μέσων μαζικής μεταφοράς, μειώνοντας την εξάρτηση από τα αυτοκίνητα.
Περιβάλλον:
Μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, βελτίωση της ποιότητας του αέρα και αύξηση των χώρων πρασίνου.
Κοινωνική συνοχή:
Δημιουργία γειτονιών που ενισχύουν τις κοινωνικές σχέσεις και την αλληλεπίδραση μεταξύ των κατοίκων.
Τοπική οικονομία:
Στήριξη των τοπικών επιχειρήσεων και δημιουργία θέσεων εργασίας.
Πώς λειτουργεί
Χωροταξικός σχεδιασμός:
Η πόλη σχεδιάζεται έτσι ώστε να καλύπτει τις ανάγκες των κατοίκων εντός μικρών, λειτουργικών γειτονιών.
Πρωτεύουσες γειτονιών:
Σχολεία και άλλοι κοινοτικοί χώροι μετατρέπονται σε κέντρα δραστηριοτήτων.
Επανασχεδιασμός:
Μετατροπή θέσεων στάθμευσης σε πάρκα, παιδικές χαρές ή χώρους στάθμευσης ποδηλάτων.
Παραδείγματα και αντιδράσεις
Θεσσαλονίκη:
Επιστήμονες του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου εξέτασαν την εφαρμοσιμότητα του μοντέλου σε διάφορες περιοχές.
Αντιρρήσεις:
Υπάρχουν ανησυχίες ότι το μοντέλο θα μπορούσε να οδηγήσει σε απομόνωση ή αύξηση της επιτήρησης
Σχολεία και άλλοι κοινοτικοί χώροι μετατρέπονται σε κέντρα δραστηριοτήτων.
Επανασχεδιασμός:
Μετατροπή θέσεων στάθμευσης σε πάρκα, παιδικές χαρές ή χώρους στάθμευσης ποδηλάτων.
Παραδείγματα και αντιδράσεις
Θεσσαλονίκη:
Επιστήμονες του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου εξέτασαν την εφαρμοσιμότητα του μοντέλου σε διάφορες περιοχές.
Αντιρρήσεις:
Υπάρχουν ανησυχίες ότι το μοντέλο θα μπορούσε να οδηγήσει σε απομόνωση ή αύξηση της επιτήρησης
κείμενο και επιμέλεια κειμένου : giorgos
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου